wtorek, 14 maja 2013

Trzy za jednym razem

Wielka Fatra - Borisov i Ploska 1532 m.n.p.m.

Pierwotnie na ten dzień była zaplanowana bardzo długa trasa, jednak prognozy wskazywały na bardzo dynamiczną pogodę i z obawy o to, że spotka nas na szlaku burza, skróciliśmy szlak. Z pensjonatu wyszliśmy już o godz. 6-tej. Żółty szlak, którym udaliśmy się na Chyżki początkowo wiódł Zieloną Doliną, w której wygodny chodnik (a właściwie nawet gruntowa droga jezdna). Po drodze jednak mieliśmy przeszkodę w postaci zostawionych przez drwali bali drewna, które można było pokonać albo górą, podchodząc stromym szlakiem, albo korzystając z bali, które wystawały z Zielonego Potoku.
Po ok. godzinie wędrowania spokojnym szlakiem, trasa zaczęła się mocno wznosić do góry i tak wyglądała aż do szczytu Kyżek, które bardziej przypominają halę niż wierzchołek góry.

Pora była dosyć wczesna, dlatego niebieskim szlakiem udaliśmy się do Chaty pod Borisovem, skąd chętni mogli udać się na szczyt Borisova, z którego roztaczają się wspaniałe widoki, głównie z tego powodu, że znajduje się on o 200-400m wyżej od wierzchołków skalistej Fatry, a dolina leży 800-900m niżej. Z Borisova można zejść tylko tą samą drogą do Chaty pod Borisovem.

Stąd udaliśmy się zielonym szlakiem na Ploską. Podejście znów było ostre, parokrotnie oszukujące, że już widać szczyt, a jednak to był tylko przedwierzchołek. Po drodze minęliśmy tablice upamiętniające śmierć młodych turystów/ narciarzy. Szczyt Ploskiej jest bardzo wypłaszczony i od tego pochodzi jej nazwa. Ploska znajduje się w samym sercu Wielkiej Fatry, jednak widoki z niej są dosyć ograniczone przez jej płaski szczyt. By obejrzeć panoramę trzeba podchodzić bliżej stoku. Na szczycie znajduje się też grób partyzanta, który zginął w 1944 r. podczas walk z wojskami niemieckimi.

Z Ploskiej zeszliśmy żółtym szlakiem do Wyżnej Rewuczy. Szlak ten jest bardzo widokowy, prawie do samego końca wiedzie halami, z których można podziwiać okoliczne szczyty pokryte mieszanymi lasami, dzięki czemu góry mają barwy jasnej, soczystej o tej porze, zieleni lasów liściastych i ciemnej zieleni świerków.